معماری روکوکو

معماری روکوکو

روکوکو (به فرانسوی : Rococo) اصطلاحی است در تاریخ هنر برای توصیف هنر تزئینی در زمینه‌های مختلف معماری، بناآرایی، نقاشی، پیکرسازی، طراحی اثاث و اشیاء زینتی.

اصطلاح روکوکو در ابتدا توسط پیر-موریس کی (Pierre-Maurice Quays) درسال ۱۷۹۷ از ترکیب واژه فرانسوی روکای (rocaille) و واژه ایتالیایی باروکو (baroco) بوجود آمده‌است.

 

معماری روکوکو چیست ؟

روکوکو در قرن هجدهم در پاریس توسعه یافت و اغلب با دکوراسیون داخلی همراه نور و تزیینات و با استفاده از صفحات دالبر شده و منحنی‌ های سی‌ شکل و کتیبه‌ها، تزیین یافته است. استفاده از اشکال منحنی و گرد تنها به نما در سبک معماری روکوکو محدود نمی‌شد بلکه منحنی در پلان‌ ها نیز به کار گرفته شده است. از جمله بیضی‌ ها و دوایر استفاده شده در کلیسایی طراحی شده توسط نویمان. سبک معماری روکوکو ابتدا در هنرهای تزئینی و طراحی داخلی مطرح شد و سپس در رشته‌ های معماری ، پیکر‌سازی، طراحی تئاتر،‌ نقاشی و موسیقی گسترش یافت.

این سبک در ادامه باروک و در واقع به عنوان واکنشی علیه شکوه و جلال افراطی آن در کاخ‌ها پدید آمد. از نخستین نتایج آن ساختن خانه‌های شهری کوچک و راحت با تزئینات و ریزه‌کاری فراوان در فضاهای داخلی بود. هنر روکوکو باطراوت و مملو از سرزندگی است.

در تزئینات آن از خطوط منحنی اشکال صدفی رنگ‌های صورتی آبی و سبز روشن به وفور استفاده می‌شود. در زمینه نقاشی شیوه‌های گوناگونی در این دوران پدید آمد. نقاشان به شیوه‌های فردی گرایش پیدا کردند و دست به آزمون‌های تازه‌ای زدند که به رومانتیسیسم منتهی شد.

 

 

ویژگی‌های کلی معماری روکوکو :

  • تأکید بر روی عدم تقارن
  • ارتباط کمتر با مذهب
  • دکور پرجزئیات
  • استفاده از طرح‌های مارپیچ و منحنی‌های صدفی شکل
  • رنگ‌های روشن‌تر
  • دیوارهای مستطیل شکل
  • کنده‌کاری بر روی دیوارها و استفاده از طلاکاری در بالای قاب درب ساختمان

آثار معروف معماری روکوکو

  • کاخ آمالینبرگ

  • کاخ کاترین در روسیه

  • تالار مرمر در کاخ بلودربالا در اتریش

  • فضای داخلی بنای wieskirche ، کلیسایی در استان باواریا آلمان، اثر دومنیکوس زیمرمان

  • موزه سرامیک ملی در والنسیا، اسپانیا

  • کاخ شارلوتنبرگ در آلمان

  • منحنی‌های سینوسی شکل بر روی منارک‌ها معمولا دارای سبک معماری روکوکو هستند.

و اغلب تفسیری از احیای مجدد موتیف‌ های کلاسیک‌ اند.

  • برج منارک‌ دار کلیسای شهر «گراتس» دارای یک ساعت و بازشو های کرکره‌ای است.

که امکان خروج صدا از محفظه زنگ فراهم کرده است.

 

نویسنده : مهسا ثابتی

تحریریه آدلی معمار

social position

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.